Op 22 maart 2017 heb ik een diploma Beroepsopleiding Fondsenwerving bij de 3F Academy behaald. De Beroepsopleiding Fondsenwerving is een intensieve post-HBO opleiding en heeft talloze ervaren vakgenoten een flinke stap verder gebracht. Niet alleen binnen het vakgebied, maar ook in hun persoonlijke ontwikkeling.
Dit geldt ook voor mij. In 2013, na 30 jaar beroepspraktijk als freelance cultuurproducent , kwam ik tot de conclusie dat een solide fondsenwervingsopleiding een sleutelpost was, dat ontbrak in mij vrij diverse portfolio. Toen was ik door een collega geadviseerd om voor de 3Academy te kiezen. Als ambitieuze zzp’er had ik deze studie zelf gefinancierd. Maar in het begin was ik zenuwachtig: ik vroeg me af of deze keuze goed voor me was en of ik toevallig niet in een saaie wereld van spread-sheets en morbide goede doelen organisaties zou eindigen. Niks was minder waar. De docenten en de studiebegeleiders bleken zelfde soort ambitieuze en ondernemende medemensen te zijn, met veel overdraagbare kennis, ervaring en besmettelijke vonk. Mijn studiecollega's , dat uit alle hoeken en streken van de maatschappelijk geëngageerde wereld kwamen, bleken toegewijde wereldverbeteraars te zijn, met veel empathie en gevoel voor de urgentie. Elke college en elke PvB was een ontdekkingsreis naar een nieuwe wereld, opbouwend en motiverend. Natuurlijk zou het zonder flinke dosis van zelfstudie, onderzoek en praktijk nooit lukken.
Tijdens mijn studie had ik me vooral in de theorie en het praktijk van de crowdfunding verdiept. Met mijn studiecollega Caecillia van Stigt heb een paper 'Crowdfunding in de culturele sector' geschreven en daarnaast twee succesvolle crowdfunding campagne's opgezet: voor de Konrad Koselleck Big Band en voor het Residentie Orkest.
Voor ons werk als Fondsenwerver in de culturele sector is sinds enige tijd ook crowfunding een onderdeel binnen ons totale pakket aan mogelijkheden om fondsen te werven. Crowdfunding in de culturele sector lijkt ook weer anders dan in de goede doelen sector. Omdat de vakliteratuur en de opleiding nog weinig informatie biedt over crowdfunding (in de culturele sector), zagen wij ons genoodzaakt om op alternatieve wijze onze vakkennis te vergaren. We wilden dit onderwerp graag samen oppakken en optimaal gebruik maken van onze (Caecillia's en mijn) tijd en elkaars kwaliteiten. Doel van deze paper was om genoeg kennis en informatie te vergaren waardoor wij onze klanten me kennis van zaken kunnen infomeren over de kansen en mogelijkheden van crowdfunding voor hun organisatie binnen het pakket van de totale fondsenwerving.